reklama

História Slovenska v obrazoch

Vo štvrtok 3. septembra 2009 vznikol v Košiciach vernisážový problém. Štyri vernisáže v ten istý čas. Rozhodnúť sa bolo ťažké. Pri vchode do Slovenského technického múzea ma upútal názov výstavy: História Slovenska v obrazoch Ľubomíra Rapoša. História je moja slabosť, tak som vstúpil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Ľubomír Rapoš sa narodil v roku 1934, je teda už človek usadený, životnými skúsenosťami naplnený. Umelecky sa realizoval najskôr ako fotograf. Svoje fotografie vystavoval až v Japonsku a USA. V súčasnosti tvorí najmä koláže s využitím útržkov fotografií, textilu a iných materiálov spájaných grafikou a maľbou. Ako povedal počas vernisáže, pri tvorbe svojich diel používa špeciálne technologické postupy, ku ktorým sa musel prepracovať sám počas dlhých rokov skúšania a hľadania.

Otvorenie výstavy Ľ. Rapoša
Otvorenie výstavy Ľ. Rapoša 

Úvodné slovo na vernisáži patrilo riaditeľovi STM Ing. E. Labaničovi. Ľubomír Rapoš v strede.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Výstava Ľ. Rapoša v STM Košice
Výstava Ľ. Rapoša v STM Košice 

Na vernisáži výstavy Ľubomíra Rapoša 3. septembra 2009 v STM Košice.

Aj keď sám rodák z Modry a teraz v Modre tvorí, v tvorbe Ľubomíra Rapoša ako keby prevláda duch tmavých oravských hôr z čias, kedy ešte pôsobil v Žiline. Niektoré diela svojím prevedením a kontrastmi pôsobia nielen varujúco, ale až deprimujúco. Čítať obrazy Ľubomíra Rapoša nemožno nepripravený - pochopenie vyžaduje znalosť histórie Slovenska. Pri niektorých som aj zatápal a jednoslovné názvy diel mi veru nepomohli. Namiesto vnímania celku som pátral v detailoch, skladal, prirovnával, lovil v pamäti, aby som tajničku nakoniec vyriešil. Ďalšie obrazy sa mi darilo zaradiť z prvého pohľadu. Detaily koláže vystúpili z úzadia a prezrádzali sled autorových myšlienok, jeho humanistický odkaz. Diela zobrazujúce dramatické udalosti slovenskej histórie až kričia rozhorčením nad morálnou deštrukciou ľudstva v minulom storočí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Výstava Ľ. Rapoša v STM Košice
Výstava Ľ. Rapoša v STM Košice 

Z výstavy Ľubomíra Rapoša v STM Košice.

Ľ. Rapoš: Pomoc
Ľ. Rapoš: Pomoc 

Ľubomír Rapoš: Pomoc.

Ľ. Rapoš: Čas
Ľ. Rapoš: Čas 

Ľubomír Rapoš: Čas.

V dielach Ľubomíra Rapoša, ktoré sa sústreďujú na slovenskú krajinu, presakuje túžba po návrate k prostému roľníckemu životu, k žitiu uprostred prírody. Tieto sú výrazne optimistickejšie, v jasnejších farbách a viacej lahodiace mojej juhomoravskej duši. Som rád, že som mohol vidieť dielo Ľubomíra Rapoša a rozšíriť si vnímanie histórie Slovenska o ďalší rozmer.

Pod obrazmi Ľubomíra Rapoša
Pod obrazmi Ľubomíra Rapoša 

Pod obrazmi Ľubomíra Rapoša.

Slovenské technické múzeum, Hlavná 88 je pre návštevníkov otvorené v utorok - piatok 8.00 - 17.00, v sobotu 12.00 - 17.00, v nedeľu 12.00 - 17.00. Výstava Ľubomíra Rapoša trvá do 4. októbra 2009. 

Foto: Eduard Kladiva

Eduard Kladiva

Eduard Kladiva

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  0x

robotník vo vede, dobrodruh na dôchodku, insitný fotograf, papučový jaskyniar, teoretický romantik.Jednou vetou na Twitteri Zoznam autorových rubrík:  MikrokozmosLHC a CERNUdalosti vo vedeSvet vzdelávaniaPodzemný svetKošické zaujímavostiDotyky s umenímVýlety do minulostiSvet úvahSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu